Sebelum masyarakat Minangkabau mengenal dan menganut agama Islam, banyak nagari yang berdiri, kerajaan yang mencara kuasa, makna dari filsafah adatnya adalah :
Adat basandi kapado alua - Alua basandi kapado patuik jo mungkin // Raso di bao naiak - Pareso bawo turun
Kemudian pada awal abad ke 19 sesuai dengan perkembangan, maka dibuatlah kesepakatan yang sangat mendasar sekali antara ninik mamak (kaum Adat) dengan alim ulama ( kaum paderi) di bukit Marapalam. Dibukit Marapalam inilah terpatri : Adat basandi Syarak -------- Syarak basandi Kitabulah
Namun adat tetap bersandarkan :
Raso bao naiak - Pareso bao turun - Tarimolah raso dari lua - Pareso bana raso kadalam - Antah iyo antah indak
Karena intisari dari adat adalah "Raso jo Pareso" menuju rasa takut kepada Allah, rasa malu dan sopan terhadap sesama manusia, segan menyegani, tenggang rasa dan saling menghargai diantara sesama anggota masyarakat. Dari rasa malu timbul rasa sopan. Raso inilah sebagai perekat dan mengikat dengan erat ditengah masyarakat dalam kehidupan semenjak fase taratak sampai fase nagari. Demikian juga fase selanjutnya, yaitu fase rantau.
Jikok dibao dalam falsafah ini kadalam adat Minang, banyak hal tarsirat dan tersurat dikandung didalam nya dalam menyelami kahidupan ini. Ketika diambiak misa jo umpamo, hiduik di ateh dunia nangko, tigo zaman nan di lalui, manolah zaman nan tigo.
Partamo zaman katitiran, Kaduo zaman kudo baban, Katigo zaman baruak tuo
Katiko zaman katitiran :
Awak rancak pamenan urang, diam disangka nan baukia,
batirai bajambua-jambua, masak jujai pagi jo patang.
Kok makan di tapak tangan, kok minum di ujung kuku, jo dendang mako takalok.
Oh anak capeklah gadang, pambangkik batang tarandam,
panupang condong nak jan rabah, kurang kok lai kamanukuak.
Alah gadang anak mandeh kini, asok kumayan lai ndak pulang,
kain pandukuang tak taganti, kunun lah hutang ka nagari, tugas ka Allah tabangkalai,
isuak antah apo kajadinyo, tolong dek mandeh nan jo doa, salamat dunia jo akhirat.
Zaman katitiran, ikolah maso sadang kuek.
Kaduo zaman kudo baban :
Sauak ayia mandikan diri, barek ringan pikualah surang, Hari hujan kasiak badoroh, tarompah basi lapang pulo, tasabuik baranti kudo baban, makan di salo kakang basi, minum aia batinogan, makanan siso pagi tadi.
Jikok malengong kabalang, dihetong umua nan tapakai, tuo alun mudo talampau,
tapeklah kiniko masonyo, maso tanago sadang kuek.
Katigo zaman baruak tuo :
Tingga mahuni dangau buruak, gilo bamanuang samo surang. Maso badan lai kuek, tak ado karambia ndak tapanjek. Malompek ka batang suok. Mahambua ka batang kida,
asa indak bakaranggo basicucua,
lindang dek tangan kasadonyo, sanang hati urang nan punyo.
Tapi itu... dulu, kini manjadi buah ratok,jariah tabuang laleh sajo, kalau indak krano Allah dilakukan. Maharok baleh dari alam, iko karajo sio sio. Samantaro wakatu masih ado, matohari alun tabanam,
marilah samo kito pikia, apo nan tugas sabonanyo
Adat basandi kapado alua - Alua basandi kapado patuik jo mungkin // Raso di bao naiak - Pareso bawo turun
Kemudian pada awal abad ke 19 sesuai dengan perkembangan, maka dibuatlah kesepakatan yang sangat mendasar sekali antara ninik mamak (kaum Adat) dengan alim ulama ( kaum paderi) di bukit Marapalam. Dibukit Marapalam inilah terpatri : Adat basandi Syarak -------- Syarak basandi Kitabulah
Namun adat tetap bersandarkan :
Raso bao naiak - Pareso bao turun - Tarimolah raso dari lua - Pareso bana raso kadalam - Antah iyo antah indak
Karena intisari dari adat adalah "Raso jo Pareso" menuju rasa takut kepada Allah, rasa malu dan sopan terhadap sesama manusia, segan menyegani, tenggang rasa dan saling menghargai diantara sesama anggota masyarakat. Dari rasa malu timbul rasa sopan. Raso inilah sebagai perekat dan mengikat dengan erat ditengah masyarakat dalam kehidupan semenjak fase taratak sampai fase nagari. Demikian juga fase selanjutnya, yaitu fase rantau.
Jikok dibao dalam falsafah ini kadalam adat Minang, banyak hal tarsirat dan tersurat dikandung didalam nya dalam menyelami kahidupan ini. Ketika diambiak misa jo umpamo, hiduik di ateh dunia nangko, tigo zaman nan di lalui, manolah zaman nan tigo.
Partamo zaman katitiran, Kaduo zaman kudo baban, Katigo zaman baruak tuo
Katiko zaman katitiran :
Awak rancak pamenan urang, diam disangka nan baukia,
batirai bajambua-jambua, masak jujai pagi jo patang.
Kok makan di tapak tangan, kok minum di ujung kuku, jo dendang mako takalok.
Oh anak capeklah gadang, pambangkik batang tarandam,
panupang condong nak jan rabah, kurang kok lai kamanukuak.
Alah gadang anak mandeh kini, asok kumayan lai ndak pulang,
kain pandukuang tak taganti, kunun lah hutang ka nagari, tugas ka Allah tabangkalai,
isuak antah apo kajadinyo, tolong dek mandeh nan jo doa, salamat dunia jo akhirat.
Zaman katitiran, ikolah maso sadang kuek.
Kaduo zaman kudo baban :
Sauak ayia mandikan diri, barek ringan pikualah surang, Hari hujan kasiak badoroh, tarompah basi lapang pulo, tasabuik baranti kudo baban, makan di salo kakang basi, minum aia batinogan, makanan siso pagi tadi.
Jikok malengong kabalang, dihetong umua nan tapakai, tuo alun mudo talampau,
tapeklah kiniko masonyo, maso tanago sadang kuek.
Katigo zaman baruak tuo :
Tingga mahuni dangau buruak, gilo bamanuang samo surang. Maso badan lai kuek, tak ado karambia ndak tapanjek. Malompek ka batang suok. Mahambua ka batang kida,
asa indak bakaranggo basicucua,
lindang dek tangan kasadonyo, sanang hati urang nan punyo.
Tapi itu... dulu, kini manjadi buah ratok,jariah tabuang laleh sajo, kalau indak krano Allah dilakukan. Maharok baleh dari alam, iko karajo sio sio. Samantaro wakatu masih ado, matohari alun tabanam,
marilah samo kito pikia, apo nan tugas sabonanyo
--- Sekian ---
No comments:
Post a Comment